De Meester de Baas

Hoogbegaafdheid

De Meester de Baas is serious game voor leerkrachten om vraagstukken rondom hoogbegaafdheid bespreekbaar te maken. De game is ontwikkeld door een samenwerkingsverband van  kennisinstellingen, scholen en bedrijven, in  RAAK project, gefinancierd door het regieorgaan SIA.

De game is bedoeld als startpunt voor leerkrachten om zich in verder in de problematiek rondom hoogbegaafdheid te verdiepen en te bekwamen.  Het is een ‘trigger’ die uitnodigt om te reflecteren op kennis, houding en vaardigheden.

De inhoud van de game is gebaseerd op theorie, praktijksituaties en scenario’s, waarin de leerkracht zelf keuzes kan maken en zo het spelverloop kan bepalen. De leerkracht speelt in een fictieve school, waarin veel verschillende hoogbegaafde leerlingen rondlopen, allemaal met hun eigen kenmerken en behoeftes. In het spel ga je op zoek naar kenmerken en gedrag, verschillende perspectieven en interactie met hoogbegaafde leerlingen. Hiermee willen we de professionele nieuwsgierigheid van de leerkracht aanwakkeren.

Reflectie

De resultaten uit de game zijn voeding voor een reflectief gesprek tussen leerkrachten. Door middel van geleide intervisie komen zaken zoals vooroordelen, verschillen en overeenkomsten van visie op hoogbegaafdheid aan de orde vanuit de relatieve veilige omgeving van een game. Doel van de reflectie is om ontwikkelde inzichten te vertalen naar acties voor in de klas maar ook voor verdere ontwikkeling.

Nieuwsgierig?

Probeer de game uit en speel online als gast: https://demeesterdebaas.nl/game/